Atlassian Cloud: Hur skiljer sig de olika planerna

Atlassians SaaS tjänst, Atlassian Cloud, har funnits ett tag på marknaden och då levt sida vid sida med de mer traditionella produkterna Server och Data Center. Hösten 2020 meddelade Atlassian att deras äldsta trotjänare nämligen Server pensioneras våren 2024. I samband med tillkännagivandet kommunicerade Atlassian otvivelaktigt att deras framtida fokus kommer att kretsa kring att fortsätta leva i andan av ett cloud-first bolag. Atlassian kommer således att lägga ännu mer tid och pengar på att utveckla sin SaaS tjänst de kommande åren.

En konsekvens av Atlassians beslut att pensionera Server leder nu till att många går i tankar att migrera till Data Center eller Atlassian Cloud. Men hur ska man veta vart man ska börja eller kanske viktigare, vilken produktplan som lämpar sig bäst för verksamheten? I den här bloggartikeln kommer vi därför att redogöra för Atlassian Clouds olika produktplaner samt vad man ska tänka på vid val av plan.

Men först ska vi bena lite i vilka fördelar det finns med att migrera till just Atlassian Cloud.

Illustration av det digitala molnet

Fördelar i molnet

Atlassian menar att en migrering till Atlassian Cloud medför bättre support, mindre underhåll, säkrare data och bättre prestanda. Vi på Riada vill även belysa följande fördelar med produkten:

  • Löpande uppdateringar
    Till skillnad från de lokalt installerade produkterna (Server och Data Center) kommer det uppdateringar löpande till molnet utan att du behöver göra någonting. Atlassian Premium har dessutom stöd för release tracks och du får lite möjligheter att välja med vilket intervall din företag tar emot förändringarna.

     

  • Skalbarhet
    Ökar användandet så skalas också infrastrukturen upp upp automatiskt. Därmed kan du omedelbart spara pengar som annars hade gått till att köpa ny hårdvara (cost of ownership).

     

  • Sandboxmiljö
    Likt en testmiljö så har Atlassian satsat på vad dom kallar för “Sandbox” där man kan testa förändringar innan det förs ut i produktion. Sandbox är för närvarande i Betastadiet och finns tillgängligt för för Premium och Enterprise kunder.

     

  • Flexibel betalningsmodell
    Betalning kan ske på två sätt; årsvis eller månadsvis. I den årsvisa betalningsmodellen köper du en licensnivå för kommande år medan du i en månadsvis betalningsmodell smidigt nyttjar principen “pay-as-you-go” och således betalar exakt för det du nyttjar. Väljer ni en årsvis plan kan ni erhålla 2 (!) månaders rabatt vilket givetvis är gynnsamt!

Vilka produktplaner finns det?

Atlassians flaggskeppsprodukter: Jira Software, Jira Service Management (JSM) och Confluence finns i fyra olika produktplaner, dessa är: Free, Standard, Premium och Enterprise. Så vad innebär respektive plan? Vi djupdyker i dessa nedan.

Fyra olika planer som finns till Jira Software, Jira Service Management och Confluence

Free

Free är precis som det låter – en gratis produktplan för bolag som vill prova på eller för ett team där man inte behöver fler än 10 användare i Jira Software och Confluence, eller 3 agenter i Jira Service Management. Free-planen har några få begränsningar men ger användaren en bra inblick i vad produkten kan göra. Några konkreta exempel på begränsningar är hanteringen av användare som är mycket begränsad och du får vända dig till Atlassians community för att få support. Lagringsutrymmet begränsas till 2GB vilket kan påverka dig om du använder mycket attachments. I övrigt är Free är relativt lik Standard och således en bra plattform för utvärdering.

Standard

Standard ger dig ytterligare lagringsutrymme på 250GB vilket är ett rejält kliv uppåt. Atlassian erbjuder även 9-5 support (utan SLA-krav från Atlassian) men lyckligtvis sker sällan incidenter i enskilda sajter. Vidare kan du ha upp till 5000 licensierade användare i en och samma sajt, och audit logs tillkommer för att granska aktiviteter på sajten. Om man tidigare använt de traditionella själv-managerade versionerna av Jira eller Confluence så kommer man snabbt att känna igen sig även om vissa funktioner och gränssnitt har uppdaterats. Standard ger dig kort och gott en fullgod version av Jira och Confluence med det du förväntar dig – varken mindre, eller mer. Man kan därmed hävda att denna plan passar mindre grupperingar som är i behov av agila verktyg för ett ett eller flera team som arbetar enskilt eller korsfunktionellt.

Premium

Premium innehåller flertalet nyheter i cloudmiljön. Dagens produkt erbjuder bland annat obegränsat lagringsutrymme, 99.9% (finansiellt backat) SLA, prioriterad support, upp till 10.000 licensierade användare och en rad extra funktioner som lyfter produkterna till nästa nivå. I Premium ingår den omåttligt populära applikationen Advanced Roadmaps (tidigare Portfolio) vilket ger företagsledare möjligheten att lyfta blicken till ett holistiskt perspektiv. Vidare finns stöd för automation i både Standard och Premium, men till skillnad från Standard erbjuder Premium möjlighet att bygga automations-regler som spänner över fler än ett projekt. Givet ovan nämnda fördelar anser vi att Premium är lämpat för etablerade grupperingar eller företag med god vana i Jira som behöver hjälp med att ta verktyget till nästa nivå.

Enterprise

Enterprise är det senaste tillskottet till familjen och riktar sig främst till större företag med över 1000 användare och striktare krav på säkerhet och data lagring. Till skillnad från resterande planer ger Enterprise dig möjlighet att välja Data Residency, d.v.s. vart i världen din data skall lagras. Du får även tillgång till Atlassian Access som fungerar som ett säkerhets gränssnitt på organisationsnivå. Här kan du applicera flertalet välkända säkerhetsprotokoll och policys i samband med inloggning och smidigt koppla på katalogtjänster genom ett intuitivt UI.

Notera att Enterprise är fortfarande i en stängd beta version och således inte tillgängligt för allmänheten. Om du tror att ditt företag skulle kunna gynnas av Enterprise så kan Riada hjälpa dig att komma igång.

Vilken produktplan ska vi välja?

Det beror på flera faktorer och därför kan det vara bra att fråga sig själv följande frågor:

Illustration på ett anteckningsblock med tre avbockade rutor och en penna
Hur ser din Atlassian-strategi ut idag?

Utgå alltid ifrån hur väl bevandrade ni är med Atlassians produkter. Du bör anpassa din strategi baserat på hur flitigt organisationen använder produkterna och välja en produkt plan som passar användandet.

Hur verksamhetskritiska är produkterna?

Stöttar produkterna en rad kritiska processer? Har ni råd med ett driftstopp som ligger utanför er kontroll att lösa? Var noga med att ta den här frågan i beaktning då man oftast underskattar hur dedikerad organisationen är.

Behöver alla produkter ha samma produktplan?

Du vet väl om att du kan välja olika plan beroende på hur du använder verktygen? Du kanske behöver Jira Premium för att få tillgång till Advanced Roadmaps, men Confluence Standard kanske räcker för dom kraven du har?

Behöver alla medarbetare befinna sig på samma site?

En organisation jobbar sällan på exakt samma sätt. Atlassian Cloud erbjuder multi-sajt struktur, d.v.s. möjligheten att skapa flera sajter med olika produkter på varje sajt. Din IT avdelning är kanske bara intresserade av Jira Service Management och Confluence för IT Service med stöd av KB-funktionalitet, medan utvecklarna kräver Jira Software och Bitbucket. I ett sådant fall kan det vara smart att dela upp sajterna och således även licenser.

Vart vill ni vara om ett år?

Slutligen det viktigaste – tänk framåt. Hur kommer din organisation att se ut om ett år? Vilka typ av stöd behöver du från verktyget? Behöver ni komplettera produkten med ytterligare funktionalitet genom appar? 

En sak är klar när det handlar om att välja produktplan i Atlassian Cloud – du kan inte göra fel, och skulle du ta fel beslut så kan du alltid uppgradera eller nedgradera mitt i licensperioden utan att behöva böta. Riada har för avsikt att hjälpa sina kunder till att ta rätt beslut i en viktig fråga, nämligen hur du skall växa din organisation och skapa bästa möjliga förutsättningar för dina medarbetare att samarbeta.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om de olika produktplanerna samt få insikt i hur en migreringsprocess ser ut? Ta del av vårt webinar: Atlassian Cloud: Standard, Premium eller Enterprise – Vilken plan är rätt för dig?

Andreas Söderberg och Fredrik Dahl är webinarets talare och jobbar här hos oss

Kontakta oss