Få kontroll över IT-leveransen med ITSM & ITIL® 4

Många organisationer upplever idag ökade krav på att leverera i ett snabbare tempo, med högre kvalitet, till ett lägre pris och ofta med samma resurser som tidigare. Den ekvationen går sällan ihop om man dessutom använder sig av samma processer och stödsystem som tidigare.

I det här blogginlägget kommer vi att gå igenom hur ramverket ITIL 4 och rätt ITSM-verktyg kan hjälpa organisationer att få kontroll och en bättre överblick över sina IT-leveranser. 

Illustration som visar en kvinna som organiserar information

Ordning och reda med ITIL 4

ITIL eller IT Infrastructure Library är ett ramverk som idag ägs av ett företag som heter Axelos. ITIL kom till på 80-talet i Storbritannien och har idag växt till att bli ett av världens mest använda ramverk för IT-leveranser. 2019 genomförde man stora förändringar i ramverket som nu är högaktuellt då man byggt in komponenterna Lean, Agile och DevOps.

Huvudsyftet med ramverket ITIL är att få ordning och reda i leveranserna och ramverket hjälper dig att kunna styra utifrån välgrundade och pålitliga tjänster. 

ITIL 4 tillämpar 34 Practices där man lättar på begreppet kring processer och pratar med om practices. Det är få organisationer som implementerar alla 34 practices, det viktiga är att införa de som är relevanta för verksamheten och att börja där er organisation befinner sig. 

ITIL 4 kommer med 7 guidande principer som lutar åt arbetssätt inom Agile,  Lean och DevOps. Dessa principer främjar samarbete, enkelhet och feedback och är bra att ha med sig när man agerar i olika typer av tjänsteleveranser. De 7 guidande principerna står för:

  • Fokusera på värde
  • Börja där du är
  • Iterera med feedback
  • Samarbeta och var transparent
  • Tänk och arbeta holistiskt
  • Håll det enkelt och praktiskt
  • Optimera och automatisera

 

Få koll med rätt ITSM-verktyg

Ofta är traditionella systemstöd för ITSM byggda för att stödja silo-orienterade organisationsstrukturer med grupperingar för olika teknikområden och applikationsförvaltningar, vilket då kan göra det svårt att få en överblick av vad som pågår i IT-leveransen, framförallt utifrån olika perspektiv. Med ett väl uppsatt ITSM-verktyg kan beslutsfattare och andra involverade ta del av rätt data, i rätt tid med rätt vy. 

Med Atlassians ITSM-lösning Jira Service Management (JSM), är fördelarna flera. Modern incidenthantering, flexibel ärendehantering och framför allt: arbetet görs synligt och tillgängligt för flera team inom organisationen. Jira Service Management ger flera avdelningar inom organisationen insyn i arbeten och leveranser som sker inom hela företaget. Tillsammans med andra integrerade Atlassian-produkter och applikationer från Atlassian Marketplace kan team och beslutsfattare få all nödvändig information till hands för att fatta välinformerade beslut.

246% ROI. Jira Service Management innehåller vad de flesta organisationer har behov av för att hantera sina tjänsteleveranser och till en bråkdel av kostnaden av vad andra systemstöd kostar. Forrester har till exempel räknat ut en ROI på 246% för Jira Service Management.

Atlassian Marketplace explore

Slutsats

ITIL 4 tillsammans med ett väl fungerande ITSM-verktyg skapar goda förutsättningar för bättre kontroll över organisationens IT-leverans och i slutändan en bättre kundupplevelse. ITIL-ramverket hjälper organisationer att tala samma språk och ett ITSM-verktyg som Jira Service Management hjälper team att visualisera arbetet för hela organisationen. Genom transparens skapas bättre samarbete mellan verksamhet, utvecklingsteam och IT-team vilket möjliggör leveranser i högre hastighet och av högre kvalitet.

Hur vi kan hjälpa dig

Vi på Riada är experter på ITSM och tillhörande processer. Vi kan hjälpa er att skapa, anpassa och konfigurera ITSM-processer och effektivisera er ärendehantering. Välkommen att höra av dig till oss!

Emblem som visar att Riada utnämndes till Atlassian partner of the year 2019 inom kategorin ITSM

Vill du veta mer?

Lyssna på vårt kostnadsfria webinar: Effektivare leveransstyrning med ITSM & ITIL® 4 där vi går in mer på djupet kring hur ITSM och ITL 4 samspelar för effektiv leverans.

Kontakta oss