Så blev utvecklarinitiativ en viktig del av Klarna

När Klarna Engineering testade Atlassian-sviten var det för att man behövde ett system för ärendehantering. Fyra år senare är Atlassians programvara några av deras viktigaste it-verktyg.

Ibland tar det tid, svett och tårar för att hitta ett it-system som fungerar. Andra gånger faller bitarna på plats nästan av sig själva. För fem år sedan behövde Klarnas engineering-avdelning ett ärendehanteringssystem. Efter att ha provat några olika produkter internt föll valet på JIRA, mest för dess fokus på mjukvaruutveckling. JIRA blev ett allt viktigare verktyg, och efter något år bestämdes för att ta in expertkunskap från Riada för att skräddarsy lösningen och utveckla den vidare.

Samarbetet kom vid en tidpunkt när engineering-avdelningen, som sköter Klarnas hela it-drift och utveckling, fick en allt större och viktigare roll i företaget. Till en början låg fokus inte alls på Atlassian, men snart stod det klart att produkterna passade deras sätt att arbeta på:
– Vår avdelning hade en struktur som närmast påminde om ett startup-bolag i bolaget, och vår utvecklingsmiljö var spretig, berättar Tobias Palmborg, engineering manager på Klarna. Teamen var autonoma och bestämde mycket själva hur de ville arbeta för att vara så effektiva som möjligt. Denna modell ville vi inte göra avkall på då mycket av framgången just kan knytas till det självständiga arbetssättet.

Ställer höga krav
Idag ligger de långt fram vad gäller agilitet och sättet de utvecklar på, och satsar också mycket på automatisering av olika processer. Engineering-avdelningen har vuxit till ett 30-tal team, varav flera kör continuous delivery.

Med mellan 50 och 100 produktionsreleaser varje dag ställs det höga krav på produkterna som möjliggör denna snabba förändringstakt.
Riada har tagit ett stort ansvar och driver fortfarande på vår utvecklingsprocess. Men vi är en stor användare som ligger i framkant rent tekniskt, så de tycker väl att det är lite extra kul att hjälpa oss, säger Tobias Palmborg med ett skratt.

Klarna Engineering använder JIRA och Confluence för ärendehantering och collaboration och Bitbucket är numera det centrala git management-verktyget. Samtliga verktyg är fullt integrerade, även med ett flertal externa system, för att stödja alla team så effektivt som möjligt.

Sprider sig på företag
Utanför Engineering har dessutom Atlassians produkter fått rejält fotfäste i andra delar. De flesta avdelningarna använder till exempel JIRA Core och JIRA Servicedesk. Under hela processen har Riada varit med och hjälpt till att driva utvecklingen och implementationen av Atlassiansviten. Tobias Palmborg framhåller fördelarna av att samarbeta med en och samma it-konsult:
– Vi är inga experter på Atlassian, och har ingen ambition att bli det heller. Vi vill fokusera på vår kärnverksamhet. Så för oss har det varit en fördel att ha ett långvarigt samarbete med en konsult som under åren lärt sig våra behov, som vet vilka lösningar som kommer att fungera för oss.

– Riada har tagit ett stort ansvar och driver fortfarande på vår utvecklingsprocess. Men vi är en stor användare som ligger i framkant rent tekniskt, så de tycker väl att det är lite extra kul att hjälpa oss, säger Tobias med ett skratt.

Tobias Palmborg, engineering manager på Klarna

No Comments

Post A Comment